Nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym wprowadzona ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania
i kontrolowania niektórych organów publicznych wprowadziła do obowiązującego porządku prawnego nową instytucję raportu o stanie Gminy.
W dniu 23 maja 2019 roku do Biura Rada wpłynął raport o stanie Gminy za rok 2018, który zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zostaje udostępniony zainteresowanym na stronach BIP.
W raporcie przedstawiono informacje dotyczące budżetu gminy, demografii, strategii i programów oraz realizowanych inwestycji. Inwestycje opisane zostały szeroko, gdyż ich realizacja wpływa na sposób wydawania środków finansowych zarówno w 2018, ale również w 2019 roku. Raport jest syntetycznym opisem najistotniejszych działań podejmowanych przez Burmistrza i Radnych w 2018 roku. Szczegółowe dane zawarte są w sprawozdaniach przekazywanych do Rady Miejskiej – w tym w sprawozdaniu z realizacji współpracy z organizacjami pozarządowymi, raportu o stanie oświaty czy w informacji o stanie mienia komunalnego.
Zgodnie z ustawą nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę. W debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych.
Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w debacie nad raportem składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami , co najmniej 20 osób. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15.
Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy przeprowadzi głosowanie nad udzieleniem burmistrzowi wotum zaufania.