Z dniem 1 stycznia 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Główna zmiana znowelizowanej ustawy polega na obligatoryjnym przejęciu przez gminę obowiązków właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie gospodarowania wytworzonymi przez nich odpadami komunalnymi.
Zmiany w przepisach dotyczących zagospodarowania odpadów komunalnych mają na celu m.in.:
• uszczelnienie systemu – wszyscy mieszkańcy zostają objęci zorganizowanym odbiorem odpadów komunalnych;
• rozwój „segregacji u źródła” – mniejsze rachunki dla segregujących odpady;
• zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów;
• wyeliminowanie dzikich wysypisk – nie będzie się już opłacało wyrzucać odpadów ani do lasu, ani do rowów, ani na przykład podrzucać sąsiadom;
• zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, w tym recyklingu oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych w sposób inny niż składowanie;
• prowadzenie monitoringu postępowania z odpadami komunalnymi.
Co to oznacza dla mieszkańców ?
Od 1 lipca 2013 r. wszyscy mieszkańcy gminy Dobczyce zostaną objęci zorganizowanym systemem odbioru odpadów komunalnych. Mieszkańcy nie będą już samodzielnie podpisywali umów na odbiór śmieci. Obowiązek gospodarowania odpadami komunalnymi przejdzie na gminę. W związku z tym opłata za gospodarowanie odpadami będzie przekazywana gminie (w chwili obecnej właściciel nieruchomości wnosi opłatę na rzecz przedsiębiorstwa bądź zarządcy nieruchomości). Każdy będzie mógł oddać dowolną ilość śmieci w ramach opłaty wnoszonej do gminy w trybie ordynacji podatkowej. Opłata, tzw. „podatek śmieciowy” będzie naliczana za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. Z pobranych opłat gmina pokryje koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, usuwania „dzikich wysypisk”.
Opłata będzie naliczana w oparciu o dane zamieszczone w deklaracji składanej przez właścicieli nieruchomości. W razie niezłożenia deklaracji burmistrz określi w drodze decyzji wysokość opłaty uwzględniając średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej przez Radę Miejską. Ustawa zobowiązuje wszystkich mieszkańców do zbierania odpadów w sposób selektywny (z podziałem na wymagane frakcje tj. papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe oraz odpady ulegające biodegradacji). Za niesegregowane odpady komunalne mieszkańcy będą uiszczać wyższą opłatę.
Tak jak dotychczas będą również organizowane bezpłatne zbiórki sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów wielkogabarytowych. Przeterminowane leki będzie można bezpłatnie oddać do aptek, a zużyte baterie przynieść do specjalnie oznaczonych pojemników znajdujących się np. w szkołach.
Szczegółowe zasady postępowania z odpadami komunalnymi określać będzie regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Dobczyce, stanowiący akt prawa miejscowego.
Prezentujemy Państwu informację na temat przebiegu konsultacji społecznych projektów uchwał Rady Miejskiej w Dobczycach dotyczących odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich wynik.
W załączeniu przedstawiamy Państwu wykaz przedsiębiorców posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy Dobczyce.