Regulamin cmentarzy komunalnych położonych na terenie Gminy i Miasta Dobczyce (Uchwała Nr XLII/380/09 Rady Miejskiej w Dobczycach z dnia 26 listopada 2009 r.).
§ 1
- Administratorem cmentarzy komunalnych mieszczących się w Dobczycach przy ul. Kazimierza Wielkiego oraz ul. Gancarskiej, zwanych dalej "cmentarzami komunalnymi", jest Urząd Gminy i Miasta w Dobczycach, zwany dalej "Administratorem".
- Cmentarze komunalne otwarte są od godz. 7 do godz. 20, a w dniach 1 i 2 listopada — całą dobę.
§ 2
- Do obowiązków Administratora należy:
- bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych, tj.: wywóz śmieci, utrzymanie porządku w alejach między kwaterami, utrzymanie terenów zielonych, zapewnienie ciągłego dopływu wody do punktu czerpalnego na cmentarzu (z wyjątkiem okresu zimowego),
- bieżące utrzymanie kaplicy cmentarnej przy ul. Garncarskiej,
- bieżące utrzymanie szaletów mieszczących się na terenie cmentarza,
- bieżąca naprawa ogrodzeń i innych urządzeń cmentarnych,
- prawidłowe chowanie zmarłych,
- wydawanie pozwoleń na ustawianie pomników, nagrobków i budowę grobowców na cmentarzu.
- Administrator wskazuje miejsce pochówku na cmentarzach komunalnych, według bieżącej kolejności, na kwaterach aktualnie użytkowanych i dokonuje rezerwacji miejsc na wniosek osób zainteresowanych (jedno miejsce obok pochowanego członka rodziny).
- Administrator nie odpowiada za szkodę powstałą na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży, aktów wandalizmu oraz rzeczy pozostawionych bez nadzoru.
§ 3
- Na terenie cmentarzy komunalnych zakazuje się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
- przebywania dzieci przedszkolnych bez opieki dorosłych,
- przebywania w stanie nietrzeźwym i spożywania alkoholu,
- wprowadzania zwierząt,
- Na terenie cmentarzy komunalnych zakazuje się dokonywania następujących czynności bez zgłoszenia i zgody Administratora:
- ustawiania ławek, ogrodzeń itp.,
- sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
- wjazdu pojazdów, poza pojazdami do przewozu zwłok,
- prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej,
- wykonywania prac kamieniarskich, budowlanych i brukarskich.
§ 4
- Na cmentarzach komunalnych urządza się następujące groby:
- groby ziemne,
- groby ziemne rodzinne,
- groby murowane,
- groby murowane rodzinne.
- Na cmentarzu komunalnym przy ul. Kazimierza Wielkiego pochówki mogą odbywać się wyłącznie do grobów już istniejących, miejsc zarezerwowanych lub odzyskanych po grobach zlikwidowanych, co do których nie wniesiono zastrzeżeń.
§ 5
- Nagrobek na cmentarzach komunalnych powinien mieścić się w linii prostej danego rzędu w kwaterze, a fundament nagrobka powinien przylegać do linii wytyczonej palikami. Linia płyty głównej nagrobka nie może być odsunięta od linii wytyczonej więcej niż 5 cm.
- Wymiary nagrobka wynoszą na grobie pojedynczym 2 m x 0,8 m, na grobie rodzinnym 2 m x 1,4 m.
- Teren między grobami powinien być wysypany żwirem o granulacji 2 do 16 mm lub wyłożony kostką brukową.
§ 6
- Na cmentarzach komunalnych dopuszcza się możliwość zmiany nagrobka, a także — na wniosek osoby zainteresowanej — możliwość przebudowy grobu ziemnego na grób murowany, jeśli nie jest to sprzeczne z przepisami o ochronie zabytków.
- Elementy nagrobka powstające w drodze przebudowy powinny być dostosowane do istniejącego na cmentarzu otoczenia: historycznej kompozycji urbanistycznej, skali gabarytów, podziałów architektonicznych, wzajemnych proporcji.
§ 7
- Wszelkie prace budowlane, renowacyjne i brukarskie wykonywane na terenie cmentarzy komunalnych przez osoby fizyczne i inne podmioty wymagają wcześniejszego zgłoszenia i uzyskania pozwolenia Administratora.
- Administrator wydaje każdorazowo pozwolenie na prace na jeden ściśle określony grób. W przypadku prac przy kilku grobach wymagane jest odrębne zezwolenie.
- Roboty na terenie cmentarza mogą być wykonywane tylko przez dysponentów miejsc pochówku, którzy dopełnią wymaganych Regulaminem formalności; dysponenci mogą wykonywać roboty we własnym zakresie lub zlecać je wybranym przez siebie wykonawcom.
- Administrator nie ma obowiązku ustalania, czy osoba zlecająca prace jest dysponentem miejsca grzebalnego. W przypadku powzięcia wątpliwości, Administrator może jednak dokonać stosownych ustaleń w tym zakresie.
- W celu uzyskania pozwolenia Administratora na wykonanie prac, należy przedłożyć:
- pisemny wniosek dysponenta grobu zlecającego prace, wskazujący termin i zakres robót oraz ich wykonawcę,
- zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeżeli jest ona wymagana przez ustawę,
- dowód dokonania stosownej opłaty, zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat.
- Prace kamieniarskie odbywają się od poniedziałku do soboty w godzinach od 8:00 do 18:00 z wyjątkiem świąt.
- Prace powinny być wykonywane w sposób nie zakłócający funkcjonowania cmentarza.
- Zakres robót nie może wykraczać poza granice miejsca pochówku, którego dotyczy pozwolenie na wykonanie prac.
- Administrator może kontrolować prace w trakcie ich realizacji w zakresie zgodności ich wykonywania z Regulaminem i pozwoleniem na wykonanie prac.
- Zakończenie robót wymaga zgłoszenia Administratorowi cmentarzy komunalnych w celu odbioru, którego dokonuje się w obecności wykonawcy robót najpóźniej w terminie jednego dnia roboczego od dnia zgłoszenia.
- Obowiązkiem wykonawcy prac związanych z budową grobów murowanych oraz budową nagrobków jest wywóz gruzu, ziemi i innych pozostałości po robotach ziemnych i budowlanych, a także naprawienie wszelkich powstałych w wyniku prac szkód oraz przywrócenie otoczenia do stanu pierwotnego. Solidarnie z wykonawcą za dopełnienie w/w obowiązków odpowiada dysponent grobu, zlecający prace.
- Dysponent grobu ponosi odpowiedzialność za prace wykonywane na cmentarzu w obrębie miejsca pochówku, a także szkody powstałe w mieniu cmentarza oraz zniszczenia lub uszkodzenia istniejących grobów i nagrobków, będące wynikiem jego działania.
- Dysponent może upoważnić wykonawcę do zgłoszenia, odbioru pozwolenia wykonania i uczestnictwa w odbiorze prac przez Administratora.
- Do dysponenta miejsca pochówku należy utrzymania w należytym porządku miejsca pochówku oraz powierzchni pozostającej w ich bezpośrednim sąsiedztwie.
§ 8
Opłaty za korzystanie z cmentarzy komunalnych pobierane są przez Administratora cmentarza zgodnie z cennikiem usług przyjętym Uchwałą Rady Miejskiej w Dobczycach.
§ 9
- Prawo do miejsca pochówku (rezerwacja) i do nienaruszalności istnienia grobu powstaje po uiszczeniu stosownej opłaty.
- Opłata za groby ziemne jest uiszczana na okres 20 lat, a groby murowane — na okres 50 lat.
- Groby zwykłe pojedyncze nie mogą być użyte do ponownego chowania zmarłych przed upływem 20 lat od poprzedniego pogrzebu (nie dotyczy grobów pogłębianych).
- Grób kwalifikuje się do likwidacji w przypadku nie dokonania kolejnej opłaty najpóźniej w ostatnim roku kalendarzowym, w którym upływa 20 lub 50 lat.
Dla terminu 20 lub 50 lat, upływających w miesiącach październik, listopad, i grudzień tego roku, obowiązek dokonania wpłaty może być przesunięty do marca kolejnego roku kalendarzowego. - Opłaty dokonuje się bez wezwania Administratora cmentarza.
- Osobą upoważnioną do wniesienia opłaty miejsca pochówku jest dotychczasowy dysponent miejsca pochówku lub osoba przez niego upoważniona. W razie braku zainteresowania z ich strony lub też śmierci upoważnionymi do opłacenia miejsca pochówku są krewni osoby zmarłej, po złożeniu stosownego oświadczenia.
- Likwidacja grobu będzie poprzedzona informacją umieszczoną na grobie i na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy i Miasta Dobczyce w okresie VII–XII każdego roku, co najmniej sześć miesięcy przed terminem likwidacji.
- Po likwidacji grobu dysponent miejsca pochówku zobowiązany jest do usunięcia nagrobka lub grobowca.
- W przypadku nie usunięcia przez dysponenta nagrobka lub grobowca, Administrator cmentarzy komunalnych wykona prace we własnym zakresie bez prawa żądania zwrotu usuniętych elementów oraz odszkodowania.
- Miejsca pochówku nieopłacone oraz miejsca po ekshumacji przechodzą do dyspozycji Administratora cmentarzy komunalnych i mogą być przydzielone do pochówku innej osoby.
§ 10
- Osoba dysponująca miejscem pochówku podejmuje wszelkie decyzje dotyczące grobu, a w szczególności jego użycia do kolejnych pogrzebów, ekshumacji i należytego utrzymania.
- W przypadku gdy miejscem pochówku dysponuje więcej niż jedna osoba, wszelkie decyzje jego dotyczące podejmują wszystkie te osoby lub jedna z nich upoważniona przez pozostałe.
- Osoba podejmująca czynności związane z grobem winna udokumentować swoje prawo poprzez złożenie odpowiednich dokumentów i oświadczeń. W razie naruszenia dóbr osobistych innych osób poprzez złożenie niekompletnych dokumentów lub poświadczenia nieprawdy konsekwencje prawne ponosi osoba dysponująca.
§ 11
- Pochowania zwłok dokonuje najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, tj.:
- pozostały małżonek,
- krewni zstępni (dzieci, wnuki itd.),
- krewni wstępni (rodzice, dziadkowie itd.),
- krewni boczni do 4 stopnia,
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
- Prawo do pochowania zwłok przysługuje również osobom, które się do tego dobrowolnie zobowiążą.
§ 12
- Wydanie zezwolenia na pochowanie następuje po przedstawieniu przez osobę zainteresowaną wymaganych dokumentów, oświadczeń, w tym aktu zgonu.
- W przypadku wydania zezwolenia na pochowanie osoby zmarłej poza granicami kraju, wszystkie dokumenty niezbędne do pochowania, wystawione w języku obcym, winny być przedłożone wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
- Załatwianie spraw formalno organizacyjnych, niezbędnych do wydania zezwolenia na pochowanie osoby zmarłej na cmentarzu, jak i też i innych spraw związanych z działalnością cmentarzy odbywa się w Urzędzie Gminy i Miasta Dobczyce, ul. Rynek 26 w dniach i godzinach pracy Urzędu.
§ 13
W przypadku naruszenia Regulaminu Administratorowi cmentarza służą uprawnienia wynikające z obowiązujących przepisów.
Opracowano na podstawie tekstu zamieszczonego w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego