Dobiegły końca warsztaty edukacyjne prowadzone w skansenie w Dobczycach, które prowadzone były w ramach zadania „Krakowiacy i górale czyli z przeszłością w przyszłość” wspierane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach programu operacyjnego FIO. Warsztaty podzielone były na dwa etapy: w okresie wakacyjnym były to warsztaty plastyczne i taneczne realizowane na zamku, natomiast we wrześniu i w październiku zaprosiliśmy na zajęcia do skansenu dzieci szkół podstawowych z czterech powiatów subregionu Małopolski.
Przedmiotem zajęć był temat głównych grup kulturowych zamieszkujących objęty zadaniem teren tzn. „krakowiaków i górali”. Grupy te mają swoje cechy związane z ubiorem, gwarą, kuchnią, tradycją i dlatego chcieliśmy w sposób jak najbardziej wyrazisty przekazać to dzieciom.
Zajęcia plastyczne umożliwiły porównanie tych dwóch kultur w zakresie ludowych strojów regionalnych. Uczestnicy wykonali projekty omawianych strojów następnie wyklejali je materiałami, z których szyje się „dorosłe” stroje. Kolejne prace to malowanie na szkle oczywiście wybranych strojów ludowych. Tu przeważały stroje góralki. Kolejny etap to wykonanie większego projektu gorsetu krakowskiego i góralskiego. Była to praca grupowa wymagała współpracy, sprzyjała integracji grupy. Warsztaty zakończyła wystawa wykonanych prac.
Uczestnicy warsztatów tanecznych poznawali charakterystykę i kroki tańców ludowych, a następnie wykonywali proste układy taneczne. Finałem warsztatów był pokaz poszczególnych tańców, do którego zaproszeni zostali goście odwiedzający Muzeum. Była to wspólna zabawa oparta na krótkiej nauce tańca.
W ramach zajęć jesiennych przygotowaliśmy w skansenie cztery stanowiska edukacyjne. Staraliśmy się podkreślić rolę gwary w naszym życiu, którą należy zachowywać i kultywować. Opracowaliśmy plastycznie, wspólnie z dziećmi, „Mały Słownik Gwary Góralskiej”. Na stanowisku związanym ze strojem ludowym – regionalnym krakowskim i góralskim dzieci zapoznały się z podstawowymi jego elementami, mogły je dotknąć, ubrać, dowiedziały się jak produkowało się sukno, a następnie uczestnicy warsztatów otrzymali do wypełnienia karty pracy dotyczące strojów i wypełniały je oraz wyklejały materiałami. Kolejne stanowisko to temat „Od ziarenka do bochenka”. Dzieci pod kierunkiem gospodyni samodzielnie wyrabiały ciasto na chleb, formowały różnorodne pieczywo , dowiedziały się jak piecze się chleb i następnie degustowały swojskie wypieki wzbogacone o wiejskie masło, które własnoręcznie wyrabiały. Na czwartym stanowisku prezentowane były i degustowane potrawy regionalnej kuchni. Zapraszaliśmy dzieci do przygotowanego dla nich stołu, gdzie mogły spróbować przygotowanych zdrowych i wartościowych produktów.
W zajęciach wzięło udział 600 dzieci.
Warsztaty były częścią szerszego projektu, którego celem była edukacja regionalna, popularyzowanie dziedzictwa kulturowego i pobudzenie lokalnej społeczności do wpływu na rozwój regionu w oparciu o dorobek kulturowy i tradycję.
Oprac. Maria Topa