Zarządzenie Nr 159/2024
Burmistrza Gminy i Miasta Dobczyce
z dnia 10 września 2024 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących uchwalenia " Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2025".
Na podstawie art. 30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) i Uchwały Nr LV/479/10 Rady Miejskiej w Dobczycach z dnia 26 października 2010 roku w sprawie określenia sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zarządza się przeprowadzenie konsultacji projektu uchwały Rady Miejskiej w Dobczycach w sprawie uchwalenia „Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2025”.
2. Konsultacje przeprowadzone zostaną poprzez wyrażenie w formie pisemnej opinii i uwag przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571) i przesłanie drogą pocztową na adres Urzędu Gminy i Miasta Dobczyce lub pocztą elektroniczną na adres jbras@dobczyce.pl albo złożone bezpośrednio w Urzędzie Gminy i Miasta Dobczyce.
3. Konsultacje przeprowadzone będą w terminie od 10.09.2024 do 20.09.2024. Informacja o konsultacjach oraz projekt uchwały zostanie zamieszczona na stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta Dobczyce www.dobczyce.pl, Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Dobczyce.
§ 2. Projekt uchwały Rady Miejskiej w Dobczycach stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 3. Z przebiegu konsultacji sporządza się informację odzwierciedlającą przebieg konsultacji oraz ich wynik oraz podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Gminy i miasta Dobczyce www.dobczyce.pl oraz Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 4. Odpowiedzialność za przeprowadzenie konsultacji i wykonanie zarządzenia powierza się Inspektorowi odpowiedzialnemu za współpracę z organizacjami pozarządowymi.
§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do zarządzenia Nr 159/2024
Burmistrza Gminy i Miasta Dobczyce
z dnia 10 września 2024 r.
Uchwała Nr ....................
Rady Miejskiej w Dobczycach
z dnia .................... 2024 r.
w sprawie przyjęcia „Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2025.”
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) oraz art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.) Rada Miejska w Dobczycach uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Roczny Program Współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2025” w brzmieniu jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Dobczyce.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
„Roczny Program Współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2025.”
§ 1. Postanowienia ogólne
1. Program współpracy określa ogólne cele, zasady oraz formy współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.).
2. Program określa priorytetowe zadania publiczne, których realizację Gmina Dobczyce będzie wspierać w 2025 r. Szczegółowe warunki realizacji zadań priorytetowych zostaną określone w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert na realizację zadań.
3. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.),
2) organizacjach- należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) Gminie- należy przez to rozumieć Gminę Dobczyce,
4) Urzędzie- należy przez to rozumieć Urząd Gminy i Miasta Dobczyce,
5) Burmistrzu- należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy i Miasta Dobczyce,
6) Radzie- należy przez to rozumieć Radę Miejską w Dobczycach,
7) Programie- należy przez to rozumieć „Roczny Program Współpracy Gminy Dobczyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2025.”
§ 2. Cele współpracy
1. Celem głównym przyjęcia Programu jest: budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą a organizacjami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych. W 2025 roku ten cel będzie realizowany w dziedzinach określonych w § 6.
2. Cele szczegółowe współpracy:
1) tworzenie warunków do zwiększania lokalnej aktywności społecznej,
2) zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych poprzez włączenie w ich realizację organizacji,
3) wspieranie oraz powierzanie zadań publicznych organizacjom,
4) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów.
§ 3. Zasady współpracy
Współpraca Gminy z organizacjami opiera się na następujących zasadach:
1) zasada pomocniczości - Gmina, respektując odrębność i suwerenność zorganizowanych wspólnot obywateli, uznaje ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym także należących do sfery zadań publicznych, i w takim zakresie, na zasadach określonych w stosownych aktach prawnych, wspiera ich działalność,
2) zasada niezależności - stosunki pomiędzy Gminą a organizacjami kształtowane będą z poszanowaniem własnej autonomii i niezależności statutowej; władze samorządowe i organizacje szanują swoją autonomię, zgłaszają wzajemne propozycje i deklarują gotowość wysłuchania propozycji stron,
3) zasada partnerstwa - organizacje na zasadach i według trybu wynikającego z odrębnych przepisów i w formach określonych w ustawach uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów, których rozwiązanie stanowi przedmiot działań publicznych, w wypracowaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywania zadań publicznych,
4) zasada efektywności - Gmina, przy zlecaniu zadań publicznych, dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji oraz wymogów określonych w stosownych ustawach,
5) zasada uczciwej konkurencji i jawności - Gmina udostępnia współpracującym z nią organizacjom informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami.
§ 4. Przedmiot współpracy
Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami jest:
1) realizacja zadań Gminy określonych ustawami,
2) podwyższanie skuteczności i efektywności działań kierowanych do mieszkańców Gminy,
3) określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania,
4) konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
5) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej Gminy.
§ 5. Formy współpracy
1. Poza finansowe formy współpracy Gminy z organizacjami dotyczą m.in.:
1) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków,
2) konsultowania z organizacjami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
3) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym,
4) udzielania przez Burmistrza honorowego patronatu działaniom lub programom prowadzonym przez organizacje,
5) udzielania rekomendacji stowarzyszeniom i innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł,
6) udostępnianie organizacjom przez Gminę posiadanych zasobów takich jak lokale na szkolenia, konferencje i spotkania, również te organizowane przez organizacje dla mieszkańców.
2. Współpraca Gminy o charakterze finansowym może odbywać się w formach:
1) powierzenia wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji,
2) wspierania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji,
3) zawierania umów o wykonanie inicjatywy lokalnej oraz umów partnerskich określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz.U z 2024 r. poz. 324 ze zm.) oraz porozumień albo umów o partnerstwie określonych w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079).
3. Podstawowym trybem przekazywania środków finansowych organizacjom jest konkurs ofert. W przypadkach wskazanych przez ustawę dopuszczalne jest stosowanie innego trybu.
§ 6. Priorytety w realizacji zadań publicznych
1. Do priorytetowych zadań Gminy w 2025 r. we współpracy z organizacjami należą:
1) upowszechnianie zajęć sportowych i turystyki oraz rozwój bazy sportowej i turystycznej,
2) działalność na rzecz kultury, sztuki, folkloru i ochrony dóbr kultury,
3) działania z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
4) działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
5) działania na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
6) edukacji, oświaty i wychowania,
7) działania w zakresie pomocy społecznej,
8) działania z zakresu rewitalizacji, tj. ujęte w Gminnym Programie Rewitalizacji,
9) promocja i organizacja wolontariatu,
10) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
11) działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
12) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym.
2. Organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego, także takiego, które jest realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej. W zakresie rozpatrzenia takiej oferty stosuje się odpowiednio przepisy ustawy.
§ 7. Okres realizacji programu
Program obowiązuje od 01 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.
§ 8. Sposób realizacji programu
1. Podmiotami uczestniczącymi w realizacji Programu są:
1) Rada w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej,
2) Burmistrz w zakresie realizacji założeń polityki, o której mowa w pkt. 1, przyznawania dotacji celowych i innych form pomocy oraz prowadzenia bieżącej współpracy z organizacjami i koordynowanie Programu.
2. Podmiotami Programu są organizacje z terenu Gminy lub których terenem działania jest Gmina Dobczyce.
3. Gmina wspiera oraz powierza w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, realizację zadań publicznych podmiotom, prowadzącym działalność statutową w danej dziedzinie.
4. Wspieranie oraz powierzanie, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
5. Wybór zlecenia realizacji zadań publicznych w trybie, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy lub w innym trybie określonym w odrębnych przepisach, następuje w sposób zapewniający wysoką jakość wykonania danego zadania.
6. Komisje konkursowe do opiniowania ofert w otwartych konkursach powoływane są i działają na zasadach określonych w § 12 niniejszego Programu.
§ 9. Wysokość środków przeznaczonych na realizację Programu
1. W roku 2025 na realizację zadań publicznych objętych niniejszym Programem przeznacza się kwotę w wysokości co najmniej 500 000,00 zł.
2. Środki, o których mowa w ust. 1 zabezpieczone zostaną w budżecie Gminy na 2025 rok.
§ 10. Sposób oceny realizacji Programu
1. Miernikami efektywności realizacji Programu w danym roku będą informacje dotyczące w szczególności:
1) liczby ogłoszonych otwartych konkursów ofert,
2) liczby ofert, które wpłynęły od organizacji,
3) liczby umów zawartych z organizacjami na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazywanych organizacjom przez Gminę,
4) liczba organizacji podejmujących po raz pierwszy zadania publiczne w oparciu o dotacje,
5) wysokość kwot udzielonych dotacji.
2. Bieżący monitoring realizacji zadań Programu prowadzić będzie Urząd.
3. Burmistrz, nie później niż do 31 maja 2026 r. przedłoży Radzie sprawozdanie z realizacji Programu.
4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3 zostanie upublicznione w Biuletynie Informacji Publicznej.
5. Wnioski, uwagi i propozycje dotyczące funkcjonowania Programu współpracy można zgłaszać w trakcie roku Radzie za pośrednictwem Burmistrza.
§ 11. Sposób tworzenia Programu i przebieg konsultacji
1. Przygotowanie Programu objęło realizację następujących działań:
1) przygotowanie przez właściwych merytorycznie pracowników informacji na temat priorytetów w realizacji działań publicznych na 2025 r.,
2) opracowanie projektu Programu,
3) skierowanie projektu Programu do konsultacji z organizacjami (termin konsultacji od 16.09.2024 do 30.09.2024),
4) rozpatrzenie uwag i opinii złożonych przez organizacje podczas konsultacji.
5) przedłożenie Radzie Miejskiej w Dobczycach projektu uchwały.
2. Po uchwaleniu przez Radę Miejską w Dobczycach Programu, zostanie on umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 12. Powoływanie i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
1. Komisja konkursowa powoływana jest i działa na podstawie zarządzenia Burmistrza w sprawie powołania komisji konkursowej.
2. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje.
3. Członkowie komisji konkursowej przed rozpoczęciem pracy składają oświadczenie, że nie są członkami organizacji, która złożyła ofertę konkursową.
4. Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych zapewnia Burmistrz.
5. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów.
6. Dla ważności obrad komisji konkursowej niezbędny jest udział co najmniej trzech osób z jej składu.
7. Z przebiegu prac komisji konkursowej sporządza się protokół.
8. Protokół zostaje przedłożony Burmistrzowi.
9. Ostateczną decyzję o udzieleniu dotacji podejmuje Burmistrz.