W ubiegłym tygodniu część pracowników urzędu miała okazję wziąć udział w szkoleniu warsztatowym z podstaw obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami. Szkolenie poprowadził duet: Paweł Romański (oligofrenopedagog, dogoterapeuta, ekspert w zakresie ekonomii społecznej i wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym) oraz Bartosz Radomski (fizjoterapeuta, trener, szkoleniowiec, niewidomy), któremu towarzyszył pies asystujący Robi.
Podczas praktycznych warsztatów uczestnicy nie tylko poznali podstawy obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami, ale także uświadomili sobie, jakie bariery napotykają klienci borykający się m.in. z niepełnosprawnością ruchową, niewidomi, ociemniali i słabowidzący, a także każdy kto z jakiejkolwiek przyczyny potrzebuje dodatkowego wsparcia.
Szkoleniowcy zwrócili uwagę, jak w łatwy sposób nawiązać kontakt z takim klientem oraz jak wyeliminować bariery architektoniczne, które często uniemożliwiają osobom ze szczególnymi potrzebami samodzielne załatwianie spraw. Praktyczne ćwiczenia uświadomiły pracownikom, jak istotną rolę w samodzielności klienta ze szczególnymi potrzebami odgrywa sposób jego obsługi oraz przemyślane planowanie przestrzeni. Jak wspomnieli szkoleniowcy, dostępność to samodzielność, a samodzielność to wolność.
Szkolenie było jednym z elementów szeroko prowadzonych prac nad zapewnieniem dostępności urzędu do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Do innych realizowanych zadań zaliczyć można m.in. malowanie wnętrz urzędu z uwzględnieniem odpowiedniego kontrastu, wymiana i obniżenie tabliczek informacyjnych przy pokojach oraz opisanie numerów pokojów i stanowisk alfabetem Braille'a. W urzędzie skorzystać można także z pętli indukcyjnej. Jest to system wspomagania słuchu, który znacząco poprawia zrozumiałość mowy osobie słabosłyszącej korzystającej z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego.